Arbeidsgiverprofilering

Når du skal til å rekruttere nye medarbeidere, vil du tiltrekke deg de beste søkerne til jobben.

Arbeidsgiverprofilering er å fremstå som en attraktiv arbeidsplass for akkurat den målgruppen du ønsker å nå. 

Du kan arbeide med arbeidsgiverprofilering på mange måter. Det viktigste er å ha bevisst forhold til hvordan du vil at omverdenen skal oppleve deg som arbeidsgiver.  

Identitet, verdier og det lille ekstra

Arbeidsgiverprofilering er mer enn å få frem virksomhetens identitet og verdier. Det handler like mye om å kommunisere hvilken verdi det vil ha for potensielle nye medarbeidere å jobbe i virksomheten din. 

Det er ikke alltid at bare oppgavene virksomheten har, alene er nok til å få de beste kandidatene. Hvordan dere jobber med å løse dem, er også et viktig element for nye medarbeidere. 

Får du frem dette på en god måte, vil du tiltrekke, engasjere og beholde de beste medarbeiderne. 

Gode tips for å profilere virksomheten 

  • Faglige utfordringer tiltrekker seg flinke fagfolk. Skriv tydelig hva slags faglige krav du er ute etter i stillingsannonsene 
  • Er dere gode på å legge til rette for at ansatte kan øke kompetansen sin og utvikle seg? Fortell om det. Faglig utvikling frister mange søkere 
  • Kan du beskrive hvordan din arbeidsplass bidrar til en bedre hverdag for andre? Samfunnsengasjement og meningsfylte oppgaver er viktig for mange 
  • Staten har gode pensjonsordninger - skaff deg god informasjon og gi den videre til dine medarbeidere og til søkere 
  • Har dere særlig fokus på god ledelse, godt arbeidsmiljø? Kommunisere det tydelig 

Få hjelp av kommunikasjonsenheten, hev blikket og se hvordan andre virksomheter profilerer seg i annonser og på nettsider. 

På søkernes arena

Arbeidsgiverprofilering er også hvordan du møter søkerne og hvilke arenaer du møter dem på. Vær bevisst på hvordan du skriver annonsen, og hvor du velger å annonsere. 

Å melde raskt tilbake om prosessen, takke for interessen og møte alle søkere – også de ukvalifiserte - med respekt, gir gode ambassadører for virksomheten. 

Oppdatert: 20. september 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.