Det er ditt ansvar som leder å sørge for at organisasjonen leverer resultater og når målene for omstillingen.
- Vær rask med å beskrive resultater i de interne kommunikasjonskanalene. Hvilken gevinster ser dere? Prøv å fortelle de gode historiene.
- Vær bevisst at du som leder har hatt lenger tid til å tilpasse deg en ny situasjon enn dine medarbeidere. Kanskje du er klar for nye omstillinger, mens andre strever med å tilpasse seg den forrige.
- Vurder behovet for nye strategier og endringer i interne arbeidsprosesser.
- Gjør kulturarbeid. For eksempel kan du skape en felles plattform for verdier og utvikle kommunikasjonsstrategier sammen med de ansatte.
- Etablere en effektiv ledergruppe. Benytt gjerne DFØs utvikling av ledergrupper-program , som er ment å kunne gjennomføre på hjemmebane.
- Gjør en evaluering av samarbeidet med tillitsvalgte og dokumenter dette slik at du kan forbedre dette til neste runde med omstilling.
- Bruk gjerne medarbeidersamtaler, medarbeidermålinger, brukerundersøkelser og andre målinger til å innhente informasjon slik at du kan iverksette tiltak som styrker måloppnåelsen. Dette arbeidet kan også avdekke risiko som høyt sykefravær, høy turnover og andre uønskede konsekvenser.
Har du flere spørsmål? Eller mer komplekse problemstillinger enn du får svar på her? Ta kontakt med Statens arbeidsgiverstøtte.