Intern plan for IT-utviklerfaget

Alle lærlinger følges opp i virksomheten gjennom en intern opplæringsplan. OK stat har laget et eksempel for IT-utviklerfaget som dere kan se til når dere skal lage egen plan.

Som regel er det faglig leder som følger opp og forvalter den interne opplæringsplanen til lærlingen, men faglig leder bør få innspill fra andre om hvilke oppgaver en slik plan kan inneholde. 

Eksempelet på intern plan fra OK stat inneholder veldig mange arbeidsoppgaver en lærling kan gjøre.  Meningen er at du skal 

  • plukke ut oppgaver som passer for dere 
  • fjerne oppgaver som ikke er relevante 
  • legge til oppgaver dere kan tilby som ikke står i OK stat sin plan 

Forberedelser til arbeidet med intern opplæringsplan 

Under har vi listet opp noen spørsmål og svar som er gode å ta med seg videre i arbeidet med å lage en intern opplæringsplan, spesielt med tanke på å tilpasse OK stats eksempel på intern plan.

I arbeidet kan du bruke mal for opplæringsplan.

Hvorfor skal dere ha en intern opplæringsplan?

Hensikten med en intern opplæringsplan er at du som er faglig leder får en god oversikt over hva lærlingen skal gjøre til enhver tid og hvem som har ansvaret for å gi opplæringen.

De fleste lærlinger skal gjennom flere oppgaver, og faglig leder skal ikke gjøre alt alene.Planen skal bidra til systematisk og forutsigbar opplæring, både for deg og lærlingen din. Planen skal vise sammenhengen mellom kompetansemålene i læreplanen og de faktiske arbeidsoppgavene lærlingen skal utføre i løpet av læretiden. Slik kan lærlingen også følge sin egen utvikling og progresjon.  

Hva skal planen inneholde?

Planen skal minimum inneholde 

  • Kompetansemål 
  • Arbeidsoppgaver eller kurs lærlingen kan ta som hører til hvert enkelt kompetansemål 
  • Tidsperioden lærlingen skal få opplæring 
  • Ansvarsfordeling for opplæringen 
Hvordan bruke eksempelet på intern plan fra OK stat?

Planen til OK stat inneholder kun kompetansemål og forslag til generelle arbeidsoppgaver en lærling kan gjøre og få opplæring i.  

For å sørge for at den interne planen deres er best mulig tilrettelagt for din virksomhet, må du som faglig leder konkretisere oppgavene enda mer.  I OK stat sin plan kan det for eksempel stå «Bli kjent med virksomhetens retningslinjer for sikkerhet og dokumentere hvordan lærlingen selv daglig må forholde deg til dem». I deres plan kan det spesifikt stå at lærlingen skal lese virksomhetens passordpolicy og sende ut en e-post om dette til de ansatte i virksomheten fra IT-avdelingen.  

Deretter legger du til tidsperiode for opplæring og hvem som er ansvarlig. Dette kan du endre på underveis i læretiden.

Hva gjør jeg når planen er ferdig?

Når planen er ferdig sendes den til okstat@dfo.no sammen med CV-en til de

n som skal være faglig leder. OK stat hjelper dere med å bli godkjent lærebedrift. 

Mer om å ta inn og følge opp lærling 

Eksempel på læreplan for IT-utviklerfaget

OK stat har laget et eksempel på læreplan i IT-utviklerfaget, med mange arbeidsoppgaver knyttet til hvert av kompetansemålene en lærling skal gjennom i løpet av læretiden. Her er det mange oppgaver å velge mellom, så velg dem som passer din virksomhet best. 

Noen av forslagene handler om å forklare, reflektere over eller begrunne noe. Her må dere selv konkretisere hvordan lærlingen skal gjøre dette, som for eksempel i et møte, møte en til en eller gjennom å dokumentere arbeidet sitt. Metoden velger du altså selv, gjerne sammen med lærlingen når han eller hun har startet. 

Kompetansemål 1: Planlegge, utvikle og dokumentere løsninger med innebyd personvern og sikkerhet

Forslag til arbeidsoppgaver er i dette kompetansemålet delt inn i fasene for ei utviklingsprosess.

Planlegging:

  • Forklare hvordan utvikling av en tjeneste henger sammen med virksomhetens strategi
  • Bruke ulike metoder og verktøy i forbindelse med planlegging av tjeneste
  • Foreslå og begrunne idé og plan for utvikling av en tjeneste

Utvikling:

  • Bruke standard for dataprogrammer og regler for kodespråk i virksomheten
  • Lage og oppdatere databasetabell
  • Lage kode
  • Bruke virksomhetens versjonskontroll
  • Opprette integrasjoner
  • Lage script

Testing:

  • Bruke virksomhetens rutiner for brukertesting
  • Bruke ulike metoder og verktøy i forbindelse med brukertesting
  • Planlegge, begrunne og gjennomføre brukertest tilpasset tjenesten
  • Feilretting og kodegjennomgang i henhold til virksomhetens rutiner
  • Oppdatere database og utføre nødvendige endringer ved behov

Realisering:

  • Bruke virksomhetens rutiner for verifisering av tjeneste
  • Kople opp og integrere tjenesten i fag- og brukermiljø
  • Samarbeide med drift- og prosjektleder. Se kompetansemål 14
  • Drift, vedlikehold og forvaltning:
  • Samarbeide med drift, prosjekteier og forvalter av avtale
  • Undersøke brukernes videre behov. Se kompetansemål 3.
  • Kontinuerlig feilretting og oppdatering av databasetabell

Gjennom hele prosessen kan lærlingen bruke virksomhetens interne rutiner, verktøy og systemer.

Kompetansemål 2: Planlegge, utvikle og dokumentere løsninger som er energieffektive og bærekraftige

Dette kompetansemålet kan sammenliknes med kompetansemål 1, siden det dreier seg om en helhetlig prosess. Du kan derfor hente inspirasjon til oppgaver derfra.

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Forklare og dokumentere hva energieffekivt og bærekraftig betyr i utviklingen av en tjeneste
  • Foreslå og begrunne relevante energieffektive og bærekraftige valg i utviklingen av en tjeneste
  • Utvikle og integrere energieffektive og bærekraftige løsninger i tjenesten
Kompetansemål 3: Videreutvikle en løsning for å ivareta brukernes behov

Dette kompetansemålet inneholder forslag til oppgaver for å kartlegge behovet for å videreutvikle en tjeneste eller en løsning.

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Undersøke brukernes videre behov som kunnskapsgrunnlag for videreutvikling av en tjeneste
  • Vurdere hva som kan optimalisere ytelsen til løsningen og foreslå tiltak
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere en brukerreise
  • Eventuelt oppdatere databehandleravtale og kravspesifikasjon
  • Ved igangsetting av videreutvikling etter kartleggingen, se forslag til oppgaver i kompetansemål 1
Kompetansemål 4: Planlegge, utvikle, sette opp og dokumentere systemer for datainnsamling, analyse og visualisering

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Bruke ulike formater for organisering og lagring av data
  • Bruke ulike verktøy til analyse og visualisering av data
  • Teste ut og bruke ulike programmeringsspråk for visualisering av data
Kompetansemål 5: Planlegge, utvikle, sette opp og dokumentere integrasjoner mellom ulike systemer og databaser

Forslag til oppgaver

  • Planlegge og lage et forslag til god struktur i en database hos virksomheten
  • Tilrettelegge for og opprettholde nok minneplass i databasen
  • Bruke nøkkelindikatorer (KPI-er) i sitt arbeid
  • gjøre utvalg og begrunne valg av relevant data for prosjektet
  • Planlegge, sette opp og dokumentere integrasjoner mellom ulike systemer og databaser. 
  • Bruke systemer og databaser tilgjengelig for virksomheten
Kompetansemål 6: Utvikle og bruke dokumentasjon og veiledninger

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Bruke, samarbeide og dokumentere i versjonskontrollen til virksomheten
  • Bruke standard og veiledning til programmene til virksomheten
  • Utvikle dokumentasjon og veiledninger internt i teamet og for samarbeid med drift
  • Utvikle veiledninger til eksterne som skal ta i bruk løsningen
  • Holde seg oppdatert på tekniske spesifikasjoner
  • Dokumentere arbeidsoppgaver, planer og prosjekter
  • Finne dokumentasjon og veiledninger på internett for gjenbruk
  • Vurdere hvilke programmer som kan brukes til å lage dokumentasjon og veiledning
  • Dokumentere et script og forklare det
Kompetansemål 7: Veilede brukere i ulike oppgaver

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Lage og holde kurs for eksterne og interne
  • Samarbeide med drift om veiledninger brukere trenger til ulike løsninger
  • Utarbeide tekniske spesifikasjoner på en lettfattelig måte
  • Lage FAQ-liste
  • lage en god disposisjon for en veiledning med virksomhetens designmanual
  • Lage ulike former for veilednings og dokumentasjonsmateriale i brukertester internt i virksomheten
Kompetansemål 8: Håndtere påloggingsopplysninger på en sikker og forsvarlig måte

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Bli kjent med virksomhetens retningslinjer for sikkerhet og dokumenter hvordan du daglig må forholde deg til dem
  • Opprette og bruke samtykkeskjema i sitt arbeid
  • Bruke virksomhetens rutiner og relevant lovverk for innhenting og lagring av personopplysninger
  • Kjenne til og bruker GDPR i sitt arbeid
  • Reflektere over og dokumentere konsekvenser av brudd på GDPR
  • Forslag til konkrete oppgaver lærlingen kan få opplæring i og integrere:
  • Identity and access management (IAM)
  • To-faktor autentisering
  • ID-porten og hvorfor den har ulike nivåer på sikkerhet(Bank-ID, Commfides  etc.)
  • Single Sign-on (SSO)
  • Integrere pålogging via Azure AD og Onpremises AD
Kompetansemål 9: Utvikle og tilpasse brukergrensesnitt som ivaretar krav til universell utforming

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Delta i virksomhetens relevante frontend-oppgaver
  • Kvalitetssikre tjenesten opp mot WCAG 2.0
Kompetansemål 10: Velge og bruke relevante rammeverk og moduler til utvikling

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Forklare sammenhengen mellom ulike faser i en utviklingsprosess. Dette kan gjøres i en prosjektplan eller visualiseres i et program
  • Utforske og bruke virksomhetens programmer, plattformer og apper for utvikling
  • Utforske relevante programmer, plattformer og apper for utvikling utenfor virksomheten og foreslå mulig bruk av disse internt til et prosjekt
Kompetansemål 11: Beskrive konsekvenser av teknisk gjeld i løsninger

Forslag til oppgaver:

  • Forklare og dokumentere hva teknisk gjeld er
  • Ved utvikling av en løsning kan lærlingen vurdere om virksomheten kan bygge videre på en løsning som allerede finnes
  • Forklare og dokumentere hvorfor gjenbruk av data påvirker ressurser i virksomheten
  • Vurdere og dokumentere fordeler og ulemper ved open source
  • Forklare og dokumentere felles løsninger for brukere for å unngå felles gjeld
  • Forklare og dokumentere hvorfor gjenbruk av data påvirker ressurser i virksomheten, og hvordan de kan spare penger på gjenbruk
Kompetansemål 12: Beskrive hvilke krav som ulike løsninger stiller til infrastruktur, og hvilke muligheter og begrensninger som følger av infrastrukturen

Forslag til oppgaver:

  • Lage og dokumentere nettverkskisse over infrastrukturen
  • Dokumentere, teste og foreslå forbedringer til infrastruktur for å avdekke muligheter og begrensninger
  • Dokumentere hvilke infrastrukturstandarder som benyttes i virksomheten
  • Forklare hvilke krav til infrastrutur har til løsning ut ifra størrelsen på strukturen i virksomheten
  • Foreslå og begrunne mulige tilpasninger til løsninger
Kompetansemål 13: Gjøre rede for og anvende gjeldende regelverk for personvern, opphavsrett og informasjonssikkerhet i eget arbeid

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Kjenne til og bruke relevant lovverk og intern policy i arbeidet
  • Opprette og bruke samtykkeskjema i arbeidet
  • Følge, bruke og foreslå forbedringer av virksomhetens rutiner for ivaretagelse av informasjonssikkerhet i en utviklingsprosess
  • Forstå engelskspråklige tekster og regelverk som er utenfor EØS

Tips til policy og regelverk lærlingen kan jobbe med i løpet av læretiden:

  • Personvernloven ved innsamling av data
  • Åndsverkloven
  • Vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA)
  • Taushetserklæring
Kompetansemål 14: Bruke utviklingsstrategier og samarbeide med andre utviklere

Forslag til oppgaver:

  • Delta i relevante møter i virksomheten
  • Samarbeide med prosjekteier- og leder
  • Samarbeide med interne og eksterne som er involvert i utvikling av en tjeneste, også på tvers av avdelinger og virksomheter ved behov
  • Bruke virksomhetens arbeidsmetodikk
  • Teste ut, dokumentere, vurdere og dele en ny form for arbeidsmetode i løpet av læretiden
Kompetansemål 15: Feilsøke kode og rette feil i algoritmer og kode
  • Dokumentere og bruke virksomhetens rutiner for feilsøking
  • Vurdere hvordan en går frem ved feilsøking og foreslå forbedringer
  • Dokumentere problemer med feilmeldinger og følge det opp
  • Ha kjennskap til og bruke utvalgte programmer som feilsøker koden
  • Feilsøke kode og dokumentere løsning
  • Lage testscript
  • Rette kode til kollegaer
  • Forstå og bruke deployment pipeline
Kompetansemål 16: Utforske prosesser knyttet til testing og feilsøking i utvikling av løsninger

Forslag til oppgaver:

  • integrasjonstest
  • Delta i testing som involverer brukere
  • Gjennomføre kvalitets- og funksjonstester virksomheten benytter seg av
  • Forslag til ulike type tester som kan gjennomføres:
  • Akseptansetest
  • Integrasjonstest
  • Test som involverer interne eller eksterne brukere
  • Automatiseringsteknologi
  • Application Programming Interface (API) eller Cron
Kompetansemål 17: Behandle bedriftsinterne opplysninger på en sikker og etisk forsvarlig måte

Forslag til oppgaver:

  • Delta i arbeidet med å utarbeide en kravspesifikasjon
  • Bli satt inn i for eksempel Identitetssystem for håndtering av tilganger til systemene
  • Forslag til lovverk og interne regler lærlingen kan følge:
  • Virksomhetens sikkerhets- og passordpolicy
  • Virksomhetens designmanual
  • Tilgangskontroll
  • Krav til ansatte i virksomheten
  • Statens personalhåndbok
  • Bli satt inn i Identitetssystem for håndtering av tilganger til systemene
Kompetansemål 18: Utforske konseptene maskinlæring og kunstig intelligens

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Diskutere fremtidig behov for og konsekvenser av maskinlære og kunstig intelligens med kollegaer
  • Bruke algoritmer for å sammenstille tabeller og sette opp en database
  • Kartlegge om virksomheten bruker maskinlæring.
  • Forslag til utforskende oppgave i år to som lærling: Avdekke om noen av løsningene i virksomheten allerede tilbyr maskinlæring. Lærlingen kartlegger dette og gir virksomheten anbefalinger til videreutvikling.
  • Delta på kurs, faglunsj, seminar om temaet
Kompetansemål 19: Utforske og vurdere eksisterende og nye teknologier og bransjerelevante kodespråk

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Holde seg oppdatert på nye standarder, programmer og programmeringsspråk
  • Sammenlikne hva liknende virksomheter bruker av teknologi og kodespråk og foreslå muligheter for virksomheten
  • Kartlegge og vurdere endringer i behovet til brukere og tilrettelegge for dette
  • Bruker skyspesifikke tjenester
  • Utforske om noen av disse forslagene kan benyttes av virksomheten:
  • Integrasjonsteknologi
  • VR og annen ny teknologi
  • Hvorfor er semantikk viktig i IT-utvikling?
Kompetansemål 20: Reflektere over og beskrive hvordan teknologi kan misbrukes og påvirke samfunnet negativt

Forslag til oppgaver:

  • Diskutere hvordan data og personopplysninger kan bidra til spredning av fake news
  • Dokumentere og avdekke forsøk på svindel i virksomheten
  • Sette seg inn i, dokumentere og gjerne delta virksomhetens arbeid for å forhindre dataangrep på virksomheten
  • I starten av et prosjekt kan lærlingen delta i diskusjoner der fordeler og ulemper for brukeren diskuteres

I starten av et prosjekt kan lærlingen delta i diskusjoner der fordeler og ulemper for brukeren diskuteres

Kompetansemål 21: Gjøre rede for hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og reflektere over hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i lærebedriften

Forslag til arbeidsoppgaver:

  • Delta i ombordstigningsprogram for nyansatte
  • Notere hva hen tror at et likeverdig og inkluderende yrkesfellskap betyr
  • Dokumentere hvordan et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap er ivaretatt på arbeidsplassen
  • Reflektere og dokumentere hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren har
  • Bli kjent med egne rettigheter som lærling på www.okstat.no
  • Reflektere og dokumentere hvilke rettigheter og plikter arbeidstaker har
  • Bruke virksomhetens HMS-rutiner
Oppdatert: 30. november 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.