En idédugnad er en metode for å fremme nytenkning og kreativitet, gjerne gjennomført på begrenset tid.
Hvorfor: Metoden baserer seg på at kvantitet gir kvalitet. Hensikten er å få frem flest mulig idéer slik at man i en senere fase kan sortere og prioritere de beste.
Hvordan: For å oppnå kreative prosesser er det viktig å ha et tydelig formål, problem eller temaområde som deltakerne forstår. Forsikre deg om at dette er godt forankret hos deltakerne før idédugnaden starter.
- Start med å gi deltakerne 3 - 5 minutter til individuell refleksjon og forberedelser.
- Del ut post-it-lapper til alle deltakerne og be de skrive én idé, et tema, en utfodring eller et behov per post-it-lapp.
- La hver og en presentere sin forslag for de andre, mens han eller hun henger de på veggen.
- Klustre sammen det som handler om det samme? Hva utgjør de største gruppene på veggen = hva folk flest er opptatt av.
- Prioriter hva som er viktigt for videre arbeid.
Kjøreregler for idédugnad: |
Alle ideer er velkomne |
Finn så mange ideer som mulig |
Vurdering av ideer utsettes til senere |
Bli inspirert av andres ideer og spill videre på de |
Presenter ideen kortfattet - et ord eller en setning er nok |
Noter alle ideer |
Din eneste med viktige oppgave som prosessleder er å styre tiden, samt sørge for at kjøreplan følges. Hold deg nøytral til problemstillingen og unngå å komme med egne ideer og personlige synspunkter.