Oppdragslaboratoriet er en pilot for å finne nye måter å jobbe på i forvaltningen og løse tverrfaglige utfordringer. Målet er å skape et kompetansetiltak hvor deltakerne får en verktøykasse for å jobbe mer kreativt og utforskende.
Kommunal og moderniseringsdepartementets arbeidsgiverbarometer 2021, viser at HR-ledere mener at mange ansatte (43 prosent) og ledere (50 prosent) i virksomheten har særskilt behov for å utvikle samordningskompetanse på tvers av virksomhetene i staten. Oppdragslaboratoriet ønsker å gjøre noe med dette.
Deltakere som trekker tråder på tvers
Prosjektleder for Oppdragslaboratoriet er Kristin Lundtveit i DFØ. Sammen med prosjektgruppen og eksterne leverandører leder hun arbeidet med å finne ut hvordan forvaltningens arbeidsmåter, problemløsing og tverrfaglig samarbeid kan suppleres med en mer utforskende praksis.
25 medarbeidere fra ulike departementsområder deltar i Oppdragslaboratoriet. Dette er medarbeidere med arbeidsoppgaver som arbeider med tverrdepartementale oppgaver, som utredningsledere for stortingsmeldinger og Norges offentlige utredninger (NOU).
Inspirasjon hentet fra Europa
England og Finland har testet ut hvordan mer utforskende arbeidsmetoder kan ha nytteverdi i forvaltningen. Oppdragslaboratoriet har derfor hentet inspirasjon fra både Policy Lab i England og erfaringene fra den finske regjeringssatsningen «Experimental Finland».
— I Finland har de kommet langt. De er allerede i gang med versjon 2.0 av en fysisk møteplass og «hub» midt i Helsinki sentrum, der offentlige aktører kan møtes og få hjelp til å angripe arbeidet med floker eller komplekse problemstillinger på tvers i forvaltningen, sier Kristin Lundtveit.
Slik gjennomføres Oppdragslaboratoriet
Oppdragslaboratoriet introduserer deltakerne for verktøy og metodikk hentet fra designverden. Deltakerne jobber i fire sprinter som strekker seg over to dager. Deltakerne har selv definert oppdragene de skal arbeide med, og organisert seg i oppdragsgrupper på 4 – 5 deltakere.
— På Oppdragslaboratoriet handler det om å gå ut av rollen som sterk fagperson eller ekspert, for å trene på å angripe utfordringer med en litt annerledes verktøykasse og tankesett. En viktig del av dette er å holde igjen, og ikke hoppe for raskt på løsninger og tiltak. På hver sprint trener vi derfor på å åpne opp, utforske og avgrense oppdragene – i ulike faser av prosessen, sier Kristin.
Les mer om de fire sprintene nederst i saken
En trygg samarbeidsdynamikk
— Å bli godt nok kjent i et tverrfaglig samarbeid blir ofte ikke prioritert høyt nok, påpeker Kristin. I Oppdragslaboratoriet bruker deltakerne tid på å bli kjent som fagpersoner, men de går også i dybden på hvordan de liker å arbeide.
— Vi bruker tid på dette for å teste om det har effekt på oppgaveløsingen, hvordan dette påvirker deltakerne individuelt og de resultatene de klarer å skape i fellesskap, forklarer Kristin.
Veien videre for Oppdragslaboratoriet
— Vi har tro på at Oppdragslaboratoriet kan bli et kompetansetiltak som kan bidra til å konkretisere hva disse «nye arbeidsmåtene» alle snakker om faktisk er, og hvordan man bedre kan få til tverrfaglig samarbeid, forteller Kristin.
Etter at deltakerne har gjennomført de fire sprintene er målet at de skal sitte igjen med en bredere innsikt og beslutningsgrunnlag, en større verktøykasse på utforskende metodikk og bedre flyt i tverrfaglig samarbeid. Formålet er å gjøre medarbeidere i forvaltningen bedre rustet for å møte komplekse utfordringer som trenger tverrfaglig samarbeid.
Har du spørsmål rundt Oppdragslaboratoriet, kontakt Kristin Lundtveit.
Første sprint – kartlegge
Gruppene kartlegger rammebetingelser, aktører og systemer rundt oppdraget, og jakter på sammenhenger og sentrale problemstillinger. I tillegg er samarbeid i gruppen viktig.
Andre sprint – utforske
Deltakerne skal utforske og gå mer i dybden på oppdraget, men arbeider også med typiske fallgruver i innsiktsarbeid, valg og beslutninger.
Tredje sprint – eksperimentere
I denne sprinten tester deltakerne ut sine hypoteser eller endringsforslag, mot ulike brukere, rammer eller mulige fremtidsbilder.
Fjerde sprint – formidle
Deltakerne trekker linjer og jakter på felles læringspunkter fra arbeidet med de konkrete oppdragene og fra det tverrfaglige samarbeidet.