Traineeprogrammet i staten er et tiltak for å gi personer med nedsatt funksjonsevne og/eller hull i CV-en relevant arbeidserfaring. Som leder skal du følge opp din nye medarbeider gjennom programmet på lik linje med andre nyansatte. Det er imidlertid et par ekstra ting du må huske på.
Du har kanskje fått hjelp fra HR til å rekruttere gjennom Traineeprogrammet i staten, og den ansatte er godt i gang med å finne seg til rette i din enhet.
Men er du klar over at det er et par aktiviteter som faktisk er obligatorisk å gjennomføre for din nye medarbeider i løpet av traineeperioden?
Hvordan skal du følge opp din nyansatte gjennom traineeprogrammet?
Det er tre aktiviteter du spesielt må huske på. Din nye medarbeider skal få tilbud om å gjennomføre det digitale medarbeiderutviklingsprogrammet som ligger på DFØs læringsplattform, hen skal få tilbud om en mentor og følges opp ved eventuelle tilretteleggingsbehov.
Medarbeiderutviklingsprogram for ansatte gjennom Traineeprogrammet i staten
Medarbeiderutviklingsprogram for ansatte gjennom Traineeprogrammet i staten består av tre korte e-læringskurs som skal tas ved oppstart, halvveis i traineeperioden og mot slutten av traineeperioden.
Som nærmeste personalleder må du sørge for at din nyansatte får informasjon om programmet og lenke til det. Den nyansatte trenger bare å opprette en bruker på Læringsplattformen, og så er hen i gang. Hvis din virksomhet bruker Virksomhetsplattformen som læringsplattform, skal den ansatte få tilgang til å ta kurset på Virksomhetsplattformen.
Tilbud om mentor
Din nye medarbeider skal få tilbud om å få en mentor. Det er HR i din virksomhet, som i samarbeid med deg, skal finne en aktuell mentor. Mentor og personalleder bør ikke være samme person. Vi har et digitalt kurs for de som skal være mentorer, slik at de kan få innblikk i hva det innebærer å være mentor for en trainee.
Tilrettelegging for nyansatte
Din nyansatte skal følges opp på ordinært vis slik du følger opp alle dine nyansatte. Det kan være lurt å legge opp til hyppige samtaler med din nyansatte for å avklare eventuelle tilretteleggingsbehov.
Det finnes ikke én fasit på hvordan du som arbeidsgiver skal tilrettelegge. Behovene for tilrettelegging er like forskjellige som vi er mennesker, og behovene kan endre seg over tid. Ta en titt på denne fagsiden for råd og tips:
Løpet i traineeprogrammet for arbeidsgiver
Traineestillingene er midlertidige og perioden varer i inntil 2 år og kan forlenges med 1 år. Den ansatte i traineeprogrammet kan ansettes fast etter endt traineeperiode uten at stillingen må lyses ut på nytt. Under ser du en visualisering av løpet i traineeprogrammet.
Behov for å lære mer om Traineeprogrammet i staten?
Ønsker du en rask innføring i hva Traineeprogrammet i staten er, kan du se på dette korte opptaket (8 min.) fra et webinar vi gjennomførte i november i fjor.
Du kan også ta en titt på fagsidene våre om Traineeprogrammet i staten her på Arbeidsgiverportalen. Her er også informasjon som mentoren til traineen kan ha nytte av.
Traineeprogrammet er en del av statens satsing for å inkludere personer med nedsatt funksjonsevne og hull i CV-en i arbeidsmarkedet. Programmet skal også sørge for nye ressurser og styrket mangfold i statlige virksomheter.
Spørsmål rundt Traineeprogrammet i staten?
Dersom du har spørsmål knyttet til traineeprogrammet, kan du ta kontakt med oss gjennom Statens arbeidsgiverstøtte.