Fra 1. januar kan reglene for utvidet egenmelding være endret i din virksomhet. Husk å sjekke hva som gjelder for din virksomhet og informere dine ansatte.
Staten og hovedorganisasjonene på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden undertegnet 18. desember en ny IA-avtale.
Den nye IA-avtalen skiller seg en god del fra den forrige. Et av de viktigste punktene er at den nå skal gjelde hele arbeidslivet, ikke bare de virksomhetene som undertegner den.
Endring i reglene for utvidet egenmelding
For statlige arbeidsgivere er det viktig å merke seg at det er endring allerede fra 1. januar i reglene for utvidet egenmelding.
Tidligere var retten til utvidet egenmelding knyttet til at virksomhetene etter enighet mellom de tillitsvalgte og arbeidsgiver tegnet en lokal IA-avtale. Dette punktet bortfaller fra 1. januar 2019 i og med at nye IA gjelder alle virksomheter.
Om virksomheten din kun har den utvidede egenmeldingsordningen regulert gjennom den lokale IA-avtalen, blir det folketrygdlovens minstekrav som er gjeldende fra 1. januar.
Den sier at:
- Egenmelding kan benyttes for opptil tre kalenderdager om gangen
- Maks fire egenmeldingsperioder i løpet av 12 måneder
Anbefaler å utvide retten
I en personalmelding anbefaler Kommunal- og moderniseringsdepartementet at alle arbeidsgivere viderefører retten til utvidet egenmeldingsordning innenfor arbeidsgiverperioden (de første 16 kalenderdagene i et sykefravær). KMD anbefaler de statlige virksomhetene å videreføre retten til utvidet egenmelding frem til 28. februar 2019 (slik den har vært i 2018). Det gir partene lokalt tid til å drøfte utvidet rett til egenmelding som ett av tiltakene i det systematiske sykefraværsarbeidet fremover.
Ny IA-avtale og anbefaling om utvidet egenmelding i staten (lovdata.no)