Tillitsreformens mål er bedre tjenester til brukerne. For å få til det må medarbeidere som sitter i førstelinja få mulighet til å komme med sine ideer til hvordan tjenestene kan forbedres. Hvordan du som leder kan jobbe for å få til det, kan du sjekke ut i vår verktøykasse for tillitsarbeid i praksis.
- Tillitsreformen er en reform som favner oss alle sammen, og der vår ambisjon er at de som vet hvor skoen trykker best kan identifisere utviklingsmuligheter og forbedringer i offentlig sektor, sa statssekretær Gunn Karin Gjul da Kommunal- og distriktsdepartementet arrangerte seminar for tillitsreformen 29. november.
Konkret innhold i tillitsreformen
Mange har spurt seg hva tillitsreformen er og hvordan gripe den an. Seminaret tok mål av seg å forklare og gi tillitsreformen et mer konkret innhold i form av forskning og resultater av konkrete tillitsreformprosjekter i nabolandene, konkret arbeid med tillitsarbeid i kommuner og stat og praktiske verktøy ledere og andre kan ta i bruk. Seminaret ble åpnet av statsminister Jonas Gahr Støre som understreket at virksomhetene selv måtte ta initiativet til tillitsarbeidet.
Se ledelse, innovasjon og kompetanse i sammenheng
Initiativet til å tenke nytt tas ovenfra, men ledere bør tilrettelegge for at konkrete ideer til utvikling og bedre tjenester kan komme nedenfra. I den enkelte virksomhet betyr dette blant annet at du som leder må lede mer tillitsbasert og sette medarbeiderne i stand til å delta mer i utviklingsarbeid.
Og hva betyr nå det?
På Arbeidsgiverportalen har vi satt sammen hvordan du som leder på alle nivåer kan jobbe godt med tillitsarbeid i praksis, ved å se tillitsbasert styring og ledelse, et godt partssamarbeid, innovasjon og kompetanseutvikling i sammenheng.
Partssamarbeid i tillitsreformen
Det foregår mye godt tillitsarbeid i statlige virksomheter allerede, men utfordringen fra regjeringen er altså å se på dette arbeidet med nye øyne, og også forbedre for eksempel partssamarbeidet for å få det til.
Sett tillitsarbeidet på dagsorden
Arbeidsgiverportalen presenterte «Tillitsarbeid i praksis» på seminaret om tillitsreformen.
- DFØs verktøykasse er ikke bare for staten, men noe som alle kan bruke. Og det viktigste er jo at man faktisk bruker det tilbudet som DFØ nå har utviklet, sa Gunn Karin Gjul på seminaret.
Her kan du se verktøykassen du kan bruke for å jobbe med tillitsarbeid i egen virksomhet