Effektiviser møtene og skap god møtekultur i din virksomhet.
Har du noen gang tenkt «hva var hensikten med dette møtet»? Har du gått ut av møter like klok som da du kom inn? Eller har du gått ut med en god forståelse og en følelse av framdrift? Da har du kjent på forskjellen mellom et godt strukturert og forberedt møte og ett som ikke er det.
Men det er ikke så vanskelig å gjøre møterutinene litt bedre.
For eksempel ved å stille deg disse spørsmålene:
Før møtet
- Trenger vi egentlig møtet? Det kan hende det er andre måter å utveksle informasjon på.
- Hva er målet med møtet?
Forberedelse til møtet
- Hva er agendaen for møtet? Er denne agendaen like klar for alle inviterte?
- Har jeg invitert de riktige deltakerne?
- Hva skal jeg be deltakerne forberede til møtet?
- Et godt møte handler altså i stor grad om at du planlegger litt i forkant.
Under møtet
- Start møtet med å forsikre deg om at alle har forstått det som er målet med møtet.
- Hold deg til agendaen.
- Oppsummere gjerne hvert agendapunkt underveis.
- La folk bidra innenfor temaene som tas opp, men som møteleder bør du sørge for at deltakerne holder seg til mål og plan for møtet.
- Hold tiden.
- Oppfølging – om det behøves dokumentasjon, så bør det sendes så fort som mulig etter møtet.
Sjekklisten er en del av verktøyene fra e-læringskurset Ta sats - ny i lederrollen. Klikk på lenken under for å ta deg til hele kurset.