Difi tilbyr nå en egen virksomhetsplattform som kan brukes til intern opplæring og mer strategisk styring av kompetanseutvikling i virksomhetene.
Vi har pratet med Tone Kastnes og Ragnhild Aamodt Grønlie i Difi som jobber med "På nett med læring", en satsing for å etablere et felles digitalt læringstilbud og stimulere til kunnskapsdeling og gjenbruk i staten, om det nye verktøyet.
Virksomhetsplattformen ble lansert 31. mai, og Difi har allerede fått mange henvendelser fra virksomheter som ønsker å ta det i bruk.
Hva er dette
nye verktøyet?
– Det nye verktøyet er et tillegg til den åpne læringsplattformen,
som ble lansert i 2016. På den åpne læringsplattformen kan alle som
ønsker det ta e-læringskurs som ligger tilgjengelige der. På
Virksomhetsplattformen, som er navnet på det nye
verktøyet, får statlige virksomheter en egen
læringsplattform som de kan bruke i intern opplæring, forklarer
Tone.
Hvilke
funksjonaliteter har virksomhetsplattformen?
– I det nye tilbudet kan den enkelte virksomhet administrere egne
e-læringskurs og arrangementer, dele disse med andre statlige
virksomheter, og lage egne e-læringskurs ved hjelp av et innebygget
forfatterverktøy, forteller Tone.
– Mange som tar kontakt med oss, lurer på hvordan de kan lage kurs for sine ansatte. Nå tilbyr vi alle statlige virksomheter en løsning for dette behovet – et enkelt forfatterverktøy på Virksomhetsplattformen, sier Tone.
– Virksomhetene vil også kunne bruke virksomhetsplattformen som et verktøy for å styre kompetanseutviklingen internt i organisasjonen mer strategisk. De ansatte får personlige sider hvor de enkelt kan se status på egen kompetanseutvikling. Ledere og HR får egne sider som gir oversikt over de ansattes kompetanseutvikling. På denne måten dekker virksomhetsplattformen de grunnleggende behovene for verktøystøtte til strategisk kompetansestyring i staten, fortsetter Tone.
– De ulike virksomhetene velger selv om de ønsker at andre virksomheter skal se og få tilgang til virksomhetens kurs, supplerer Ragnhild.
Koster det nye
verktøyet noe?
– Verktøyet tilbys som et gratis LMS (Learning Management System)
og er enkelt å bruke. Vi gir opplæring og brukerstøtte til
virksomheter som skal ta i bruk denne fellestjenesten. Difi tar
ansvar for drift og videreutvikling av læringsplattformen i samråd
med brukerne, forteller Tone.
Hvor finner
jeg virksomhetsplattformen?
– Virksomhetsplattformen finner du på virksomhetsplattformen.difi.no.
ID-porten brukes som innloggingsløsning, og brukerne kan bruke den
elektroniske ID-en som de er vant med å bruke når de logger seg på
andre offentlige digitale tjenester, forklarer Tone.
Det er også mulig for virksomhetene å få satt opp direkte pålogging fra virksomhetens intranett.
Hvem skal man
henvende seg til for å høre mer om og få tilgang til
virksomhetsplattformen?
– Det er bare å ta kontakt med oss ved å sende en e-post
til digital_laering@difi.no. Vi tar gjerne et møte hvor vi
presenterer virksomhetsplattformen mer i detalj og en
gjennomføringsplan for implementeringen av plattformen, sier
Ragnhild.
– Vi har allerede flere virksomheter som ønsker å ta virksomhetsplattformen i bruk, og vi er i dialog med dem om bruksavtalen, som alle virksomheter må inngå med Difi. Alle brukere vil få tilbud om opplæring og brukerstøtte, sier Ragnhild.