Intern opplæringsplan for IT-driftsfaget

Alle lærlinger følges opp i virksomheten gjennom en intern opplæringsplan. OK stat har laget et eksempel for IT-driftsfaget som dere kan se til når dere skal lage egen plan.

Som regel er det faglig leder som følger opp og forvalter den interne opplæringsplanen til lærlingen, men faglig leder bør få innspill fra andre om hvilke oppgaver en slik plan kan inneholde. 

Eksempelet på intern plan fra OK stat inneholder veldig mange arbeidsoppgaver en lærling kan gjøre.  Meningen er at du skal 

  • plukke ut oppgaver som passer for dere 
  • fjerne oppgaver som ikke er relevante 
  • legge til oppgaver dere kan tilby som ikke står i OK stat sin plan 

Forberedelser til arbeidet med intern opplæringsplan 

Under har vi listet opp noen spørsmål og svar som er gode å ta med seg videre i arbeidet med å lage en intern opplæringsplan, spesielt med tanke på å tilpasse OK stats eksempel på intern plan.

I arbeidet kan du bruke mal for opplæringsplan.

Hvorfor skal dere ha en intern opplæringsplan?

Hensikten med en intern opplæringsplan er at du som er faglig leder får en god oversikt over hva lærlingen skal gjøre til enhver tid og hvem som har ansvaret for å gi opplæringen.

De fleste lærlinger skal gjennom flere oppgaver, og faglig leder skal ikke gjøre alt alene.Planen skal bidra til systematisk og forutsigbar opplæring, både for deg og lærlingen din. Planen skal vise sammenhengen mellom kompetansemålene i læreplanen og de faktiske arbeidsoppgavene lærlingen skal utføre i løpet av læretiden. Slik kan lærlingen også følge sin egen utvikling og progresjon.  

Hva skal planen inneholde?

Planen skal minimum inneholde 

  • Kompetansemål 
  • Arbeidsoppgaver eller kurs lærlingen kan ta som hører til hvert enkelt kompetansemål 
  • Tidsperioden lærlingen skal få opplæring 
  • Ansvarsfordeling for opplæringen 
Hvordan bruke eksempelet på intern plan fra OK stat?

Planen til OK stat inneholder kun kompetansemål og forslag til generelle arbeidsoppgaver en lærling kan gjøre og få opplæring i.  

For å sørge for at den interne planen deres er best mulig tilrettelagt for din virksomhet, må du som faglig leder konkretisere oppgavene enda mer.  I OK stat sin plan kan det for eksempel stå «Bli kjent med virksomhetens retningslinjer for sikkerhet og dokumentere hvordan lærlingen selv daglig må forholde deg til dem». I deres plan kan det spesifikt stå at lærlingen skal lese virksomhetens passordpolicy og sende ut en e-post om dette til de ansatte i virksomheten fra IT-avdelingen.  

Deretter legger du til tidsperiode for opplæring og hvem som er ansvarlig. Dette kan du endre på underveis i læretiden. 

Hva gjør jeg når planen er ferdig?

Når planen er ferdig sendes den til okstat@dfo.no sammen med CV-en til de

n som skal være faglig leder. OK stat hjelper dere med å bli godkjent lærebedrift. 

Mer om å ta inn og følge opp lærling 

Eksempel på læreplan for IT-driftsfaget

OK stat har laget et eksempel på læreplan i IT-driftsfaget, med mange arbeidsoppgaver knyttet til hvert av kompetansemålene en lærling skal gjennom i løpet av læretiden. Her er det mange oppgaver å velge mellom, så velg dem som passer din virksomhet best. 

Noen av forslagene handler om å forklare, reflektere over eller begrunne noe. Her må dere selv konkretisere hvordan lærlingen skal gjøre dette, som for eksempel i et møte, møte en til en eller gjennom å dokumentere arbeidet sitt. Metoden velger du altså selv, gjerne sammen med lærlingen når han eller hun har startet. 

Kompetansemål 1: Planlegge, innføre og dokumentere IT-systemer slik at de er stabile, sikre og effektive gjennom hele livssyklusen

Forslag til oppgaver:  

  • Delta på og dokumentere planleggingsmøter  
  • Delta på utarbeidelse av prosjektplan for innføring av nytt IT-system og praktisk koble ulike komponenter sammen 
  • Lage brukermanualer for virksomhetens nye IT-systemer 
  • Planlegge, dokumentere og gjennomføre tiltak for sikkerhetsbrudd, datasikkerhet og personvern gjennom hele livssyklusen 
  • Vedlikeholde i form av utskiftning/oppgradering av eksisterende komponenter med nye/reparerte 
Kompetansemål 2: Bruke og gjøre rede for rutiner og systemer for avviksrapportering og vurdere tiltak for håndtering av avvik

Forslag til arbeidsoppgaver: 

  • Bli kjent med og dokumentere rutiner og systemer for avviksrapportering. Hva er et avvik?  
  • Sette seg inn i hva Arbeidsmiljøloven krever av virksomhetene for dokumentasjon av avvikshåndtering 
  • Få informasjon fra verneombud om hvordan avvik håndteres og vurdere om noe kan forbedres. Dokumenter dette, og for OK stats lærlinger last opp i OLKWEB.  
Kompetansemål 3: Reflektere over og anvende virksomhetens retningslinjer for datasikkerhet og personvern i virksomheten

Forslag til oppgaver:  

  • Bli kjent med virksomhetens retningslinjer for sikkerhet og dokumentere hvordan lærlingen selv daglig må forholde deg til dem 
  • Bli kjent med Norsk senter for informasjonssikring (NORSIS) og Norsk sikkerhetsmyndighet (NSM) og hvilke tiltak de anbefaler. Dokumentere dette og last opp i OLKWEB 
  • Dokumentere hvorfor IT-avdelinger sikrer systemer. Hva er de svakeste leddene?  
Kompetansemål 4: Vurdere og gjøre rede for konsekvensene ved sikkerhetsbrudd for virksomheten, samfunnet og individet og foreslå tiltak

Forslag til arbeidsoppgaver: 

  • Sette seg inn i kjente hendelser av sikkerhetsbrudd og konsekvensene av disse  
  • Dokumentere hvor alvorlig konsekvensene av et sikkerhetsbrudd kan bli for en enkeltperson 
  • Dokumentere hvor alvorlig konsekvensene av et sikkerhetsbrudd kan bli for samfunnet 
  • Dokumenter hvor alvorlig konsekvensene av et sikkerhetsbrudd kan bli for arbeidsplassen  
  • Foreslå forbedringer av sikkerheten i virksomheten 
Kompetansemål 5: Bruke verktøy for å automatisere og effektivisere driftsoppgaver

Forslag til arbeidsoppgaver: 

  • Bli kjent med og ta i bruk virksomhetens programvare 
  • Forslag til programvare:  
  • Office 365 (Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Onedrive, Sharepoint og Teams  
  • Azure 
  • Active directory (AD)  
  • Group policy (GP) 
  • Videokonferanseprogramvare som Teams og Zoom  
  • Virksomhetens Learning management system (LMS)  
  • Streaming opptaksprogramvare  
  • Bli kjent med og ta i bruk virksomhetens maskinvare  
  • PC/Mac 
  • Skifte komponenter som skjerm, harddisk og RAM 
  • Koble til dockingstasjon og skjerm 
  • Dokumentere arbeidet og laste opp i OLKWEB 
  • Møteromsutstyr, møteromspanel, prosjektor, trådløs tilkobling, oversikt over kabler i bordbrønn, kamera og lyd  
  • Nettverksutstyr. aksesspunkter, switcher og rutere 
  • Lage nettverkstegning av virksomhetens nettverk. Laste opp i OLKWEB
Kompetansemål 6: Utarbeide bestillinger og anbud knyttet til innkjøp av løsninger, systemer og tjenester og vurdere tekniske, økonomiske og bærekraftige forhold ved tilbudene

Forslag til oppgaver: 

  • Bli kjent med og dokumentere rutiner for innkjøp 
  • Dokumentere hva forskjellen på en bestilling og et anbud er 
  • Bli kjent med hva en rammeavtale er, og hvordan man gjør avrop på en rammeavtale 
  • Vurdere de tekniske forholdene ved tilbud og om dette samsvarer med virksomhetens behov 
  • Vurdere de økonomiske forholdene ved tilbud, og om tilbudene inkluderer alle kostnader som vil påløpe 
  • Vurdere de bærekraftige forholdene ved tilbud: Hvordan blir miljøet ivaretatt av leverandørene? 
Kompetansemål 7: Gjøre rede for og følge virksomhetens rutiner knyttet til anskaffelser, implementering, oppsett, drift og avhending av utstyr

Forslag til oppgaver: 

  • Dokumentere og laste opp virksomhetens rutiner knyttet til anskaffelser 
  • Bli kjent med Lov om offentlige anskaffelser og EUs anskaffelsesregelverk 
  • Bli kjent med forskjellen på privat og offentlig anskaffelser. Dokumenter og last opp i OLKWEB  
  • Bli kjent med virksomhetens rutiner knyttet til implementering av nytt system og/eller utstyr 
  • Dokumentere og laste opp virksomhetens rutiner knyttet til kasting av gammelt utstyr 
  • Dokumentere virksomhetens miljøtiltak når det gjelder reduksjon i forbruk, gjenbruk og resirkulering av IT-utstyr  
  • Gjennomføre en datamaskinreise. Hva skjer med en datamaskin fra den er ny til den er gammel og ikke lenger kan brukes? 
Kompetansemål 8: Dokumentere og reflektere over hvordan eget utført arbeid understøtter virksomhetens drift, tjenester og produkter

Forslag til oppgaver:  

  • Dokumentere og reflektere over hvordan eget arbeid bidrar til en god og effektiv drift av virksomhetens systemer for ansatte internt i virksomheten og i egen avdeling 
  • Dokumentere og reflektere over hvordan eget arbeid bidrar til økt utnyttelse av virksomhetens tjenester for ansatte i virksomheten, enkeltpersoner og for samfunnet  
  • Dokumentere og reflektere over hvordan arbeidet bidrar til økt bruk av virksomhetens produkter internt i virksomheten og for eksterne brukere 
  • Dokumentere og reflektere over hvordan arbeidet i dag gjenspeiler seg i hvordan IT-avdelingen jobber med bærekraftmålene, og hvis mulig gi innspill på forbedringer 
Kompetansemål 9: Planlegge, gjennomføre og dokumentere brukerstøtte tilpasset oppdrag, målgruppe, kanal og teknologi

Forslag til arbeidsoppgaver: 

  • Bli kjent med og ta i bruk brukerstøttesystemet i virksomheten 
  • Bli kjent med og dokumentere forskjellen på første, andre og tredjelinjesupport 
  • Opprette, prioritere og tildele saker i brukerstøttesystemet  
  • Bli kjent med hva Service Level Agreement (SLA) er og arbeide i henhold til denne
Kompetansemål 10: Gjennomføre opplæring og veiledning i relevante IT-løsninger tilpasset oppdrag, målgruppe, kanal og teknologi

Forslag til oppgaver: 

  • Lage brukerveiledninger til ansatte i virksomheten og internt i teamet 
  • Lage og holde kurs 
Kompetansemål 11: Lese, forstå og utforme dokumentasjon og spesifikasjoner

Forslag til oppgaver:  

Kompetansemål 12: Gjøre rede for og reflektere over hvordan gjeldende lover og regler i arbeidslivet og etiske retningslinjer påvirker eget arbeid

Forslag til oppgaver: 

  • Sette seg inn trepartsamarbeidet  
  • Sette seg inn i statens etiske retningslinjer  
  • Bli kjent med hvordan lærebedriften arbeider etter gjeldende regler  
  • Dokumentere hvordan lover, regler og etiske retningslinjer påvirker arbeidsoppgaver og utførelse
Kompetansemål 13: Anvende gjeldende regelverk for personvern og informasjonssikkerhet i eget arbeid og reflektere over konsekvensene hvis regelverket ikke følges

Forslag til oppgaver: 

  • Bli kjent med hvordan Datatilsynet definerer personvern  
  • Dokumentere hvordan regelverket for personvern blir brukt i eget arbeid  
  • Dokumentere hvordan lovverket og sikring av informasjon blir fulgt i arbeidet  
  • Reflektere over konsekvensene ved å ikke følge regelverket
Kompetansemål 14: Utforske og bruke metoder for feilsøking, utføre utbedringer og dokumentere løsninger

Forslag til oppgaver: 

  • Dokumentere virksomhetens rutiner for feilsøking  
  • Vurdere fremgangsmåte for feilsøking og forslå forbedringer
Kompetansemål 15: Gjøre rede for hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og reflektere over hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i lærebedriften

Forslag til oppgaver: 

  • Dokumentere hva et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap betyr  
  • Dokumentere hvordan et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap er ivaretatt i virksomheten  
  • Reflektere og dokumentere hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiveren har  
  • Reflektere og dokumentere hvilke plikter og rettigheter arbeidstakeren har 

Oppdatert: 30. november 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.