Statens arbeidsgiverpolitikk skal bidra til at statlige virksomheter oppfyller sine samfunnsoppdrag, gjennom å rekruttere, utvikle og beholde kompetente medarbeidere. På denne siden finner du også refleksjonsoppgaver som du kan bruke i ledergruppa.
Den kortfattede strategien skal være en rettesnor for virksomhetsledere i staten.
Hvordan er arbeidsgiverstrategien relevant for din virksomhet? På regjeringen.no finner du refleksjonsoppgaver du kan ta i bruk i egen ledergruppe.
Refleksjonsmateriale for ledergrupper (regjeringen.no)
I tillegg skal alle som representerer arbeidsgivere ha nytte av strategien. Det vil være ledere med personalansvar og viktige støttespillere, som for eksempel HR-leder og -medarbeidere.
Strategiens virkeområde er det statlige tariffområdet, inkludert departementene med underliggende etater.
Den reviderte strategien har tre store hovedmål:
1. Endring og omstilling
Statlige virksomheter har høy endringskapasitet og gjennomfører gode omstillingsprosesser.
2. Kompetanse
Statlige virksomheter møter fremtidens kompetansebehov.
3. Tydelige arbeidsgivere
Statlige virksomheter har ledere som er kompetente og tydelige i arbeidsgiverrollen.
Arbeidsgiverpolitikken i praksis
Statsansatte arbeider på vegne av fellesskapet. Verdigrunnlaget for arbeidsgiverpolitikken er fire forvaltningsverdier:
- demokrati
- rettsikkerhet
- faglig integritet
- effektivitet
Der samfunnsoppdraget beskriver hvilke mål og resultater virksomhetene skal oppnå, stiller forvaltningsverdiene krav til hvordan de skal oppnås.
Fra forvaltningsverdiene utledes arbeidsgiverpolitiske verdier som åpenhet, brukerretting, effektivitet, utviklingsorientering, god ledelse og involvering av ansatte.